Tips för att träna hemma

Att träna är bra för kroppen och för psyket, det vet vi nästan alla. Det finns flera sätt att gå tillväga när man vill börja komma igång, men det vanligaste är kanske att gå på gym eller att bege sig ut i löparspåret. Tyvärr är det inte alla människor som har tid eller möjlighet att träna på en annan plats än i det egna hemmet. Att träna hemma är minst lika effektivt som att gå på gym, men det krävs en del motivation för att för att lyckas hålla igång och inte börja sysselsätta sig med andra saker.

Vill man träna hemma finns det en del saker som man behöver tänka på. Det kan vara bra om man har ett ordentligt utrymme att röra sig på, speciellt om man vill utöva någon typ av träning som t.ex. aerobics eller dans. Utrymme är naturligtvis alltid bra i samband med träning, men även i den minsta lägenhet går det utmärkt att ta sig an ett riktigt bra träningspass.

Få upp motivationen

Motivationen är kanske det svåraste att få igång. När man sitter hemma är det otroligt lätt att man börjar med andra typer av saker, t.ex. att disken i köket helt plötsligt blir världens roligaste uppgift att ge sig in på eller att man bara MÅSTE ner i tvättstugan precis den tid som man har planerat att sätta igång med träningen. Har man bestämt sig för att träna hemma är det viktigt att man sätter ut tider för då träningen ska äga rum. Det kan vara på morgonen innan du ska iväg till arbetet eller direkt på kvällen då barnen har lagt sig. Här är det viktigt att man först inte sätter sig ner i soffan eller början med en annan uppgift, utan direkt sätter igång.

Ett annat sätt att öka motivationen till att träna i hemmet är att använda sig av filmer, t.ex. träningsvideos på Youtube. När du ser andra människor träna kommer du automatiskt att bli mer motiverad till att röra på dig och får dessutom en träningspartner under tiden. Här finns det mängder med olika typer av träningsformer att använda dig av, t.ex. boxning, styrketräning, dans eller t.ex. träning med gummiband. Det finns även en hel del övningar där du inte behöver använda dig av redskap, vanliga övningar där kroppsvikten ligger i fokus.

Förutom träningsvideos är musiken viktig! Sätt på ordentlig musik som du tycker om och gärna musik med ett lite högre tempo. När musiken når dina öron kommer du att känna dig mer motiverad att röra på dig och det kan även vara ett bra sätt till att träna i takt med slagen i musiken. På internet finns det mängder med bra träningslåtar att använda sig av och naturligtvis så kan du mixa dessa med de bra träningsvideos som du hittar.

Det är dock inte alla människor som är i behov av hjälpmedel för att komma igång. Att träna i hemmet är roligt och dessutom har man väldigt nära till duschen när träningspasset är avslutat. Det finns mängder med redskap som är relativt billiga att införskaffa, t.ex. hantlar, yogamattor och liknande. Med dessa redskap får du en mer effektiv träning och ett bättre resultat.